You can specify the following variables: width // int (size in pixels) height // int (size in pixels) theme // string: ("light" or "dark" or "white") pub-name // string (max length: 16 chars) pub-id // string (use your pub id; example: ca-pub-1234567890) ALX's auto news: McLaren MP4-12C

18 септември 2009

McLaren MP4-12C


Едва ли има човек, който да не е чувал за McLaren F1. Невероятното творение на Гордън Мъри, което с появата си през 1992 постави нови стандарти в автомобилостроенето, които доскоро (допреди Вейрон-а) останаха ненадминати.
Сега същата фирма дала ни F1 има нов модел - McLaren MP4-12C. Новата кола е 2-местен спортен автомобил, позициониран в класа на суперспортните автомобили (Gallardo, 458 Italia, Porsche 911 Turbo, Bentley Continental GT и Aston Martin DB9).
Зареждайки интернет страницата посветена на автомобила ме посрещна едно доста дръзко изречение : „Забравете всичко, което знаете за спортните автомобили, MP4-12C е различен”. Та, с какво творението на McLaren е по-различно от конкурентите ? Най-вече с нивото на вложените технологии и ноу-хау. McLaren е фирма с 45-годишна история и опит в моторните спортове и сега прилага натрупаните познания в серия от пътнически спортни автомобили.
MP4-12C е изцяло ново създаден автомобил, което дава свобода на инжинерите от компанията да изградят машината без компромиси на заложената философия. А тя е „добавяне на лекота”. Може би най-голямата особеност на McLaren като компания е работата с карбон. За първи път, през 1988г., те използват карбонови нишки за направата на шаси от Формула 1. Имайки солифно количество опит с материала от фирмата успяват дотолкова да оптимизират работата си с него, че да намалят разходите до достатъчно ниско ниво. Така става възможно предлагането на карбонов монокок за шаси на MP4-12C. Новият McLaren е единствената кола в класа си предлагаща такава технология, обикновено запазена само за т.нар. „хиперколи” като Вейрон, Зонда и Къонигсег. Карбоновото шаси е една от многото стъпки, направени от инжинерите за постигане на ниско тегло(сухо – 1300кг.).
Както споменахме колата е изцяло нова. Това означава, че двигателят и трансмисията също са такива, а не взети назаем от някой друг производител. 3.8-литров битурбо агрегат предава 600к.с.@8500об./650Nm към задните колела през 7-степенна трансмисия. Powertrain-а е създаден да бъде максимално компактен и лек, като с това допринася за ниският център на тежестта и досещате се - ниското тегло.
Както при всеки спортен автомобил и в MP4-12C може да сменяте предавките от лостчета зад волана. Интересното при McLaren-а е функцията, наречена “Pre-Cog”. Прилагайки лек натиск върху превключвателя, водачът може да подготви трансмисията за предстоящата смяна на предавките. При това полижения скоростната кутия извършва предварително някои от действията необходими за превключване, като с това се пести време при същинската смяна на предавателните числа. Хитро, нали ?
Друга инжинерна приумица е свързана с активното задно крило. При спиране то се повдига с няколко сантиметра. След това то бива доиздигнато не с помощта на хидравлика, а от самата въздушна струя, преминаваща над колата. Просто и лесно.
За всички други особености(а тен се малко) по създаването на колата, може да прочетете в медийната информация.
За съжаление данните за максималната скорост и ускорение на колата не са обявени.
Снимки - тук
Официалната медийна информация за колата - тук