You can specify the following variables: width // int (size in pixels) height // int (size in pixels) theme // string: ("light" or "dark" or "white") pub-name // string (max length: 16 chars) pub-id // string (use your pub id; example: ca-pub-1234567890) ALX's auto news: 2010 Formula 1

16 март 2010

2010 Formula 1


Тазгодишният сезон във Формула 1 вече започна. Първото състезание е вече зад гърба ни и имаме впечатления. За съжаление впечатленията ни не са положителни, още от време оно, когато Мика Хакинен прекрати спортната си кариера.

Просто F1 не е върха на мотоспорта, не и такъв какъвто беше преди. Инициативите за съкращаване на разходите по мое мнение осакатиха сериите. За капак на всичко изпреварване на пистата се случва рядко, но ако се случи най-вече е в края на колоната. БГ коментаторите все ни напомнят как това е състезание, в което разликата между пилотите е много малка, как една хилядна на обиколка разлика във временета имала голямо значение и т.н. и т.н. Незнам колко части от секундата/стотната имат значение, но знам че ролята на хора като Рос Браун, които правят стратегиите за спиране в бокса по време на надпреварата имат по-голямо значение от самите пилоти. За съжаление във върха на мотоспорта изпреварванията стават, при спирането в бокса.

Оставяйки настрана личното ми мнение, нека разгледаме новостите тази година. Започваме с отборите.

Ferrari са тима най-много опит в спорта. Италианците освободиха Кими Райконен с двукратният световен шампион Фернандо Алонсо. Испанецът е доказал качествата си и е моят фаворит за спечелването на титлата тази година. Негов съотборник е Фелипе Маса, който може да печели състезания, но понякога просто няма късмет.

McLaren са също добре познати на зрителя. И тази година отбора ще ползва двигатели на Мерцедес. Пилоти са двама британци - Люис Хамилтън и Дженсън Бътън. И двамата бивши световни шампиони. Но и двамата ще имат трудности да достигнат отличието за втори път, поради силната конкуренция.

Mercedes GP е отборът мечта за всеки ариец. Известният автомобилен производител закупи отбора на Рос Браун (Brawn GP) и го преименува. Пилотите на тима са двама немци - Михаел Шумахер и Нико Росберг. "Обущарят" няма нужда от представяне. Засега неговата роля в тима се очертава да е поддържаща, но всички зрители на спорта очакват от него да покаже рога/зъби и да се намеси в битката за челните места. Нико Росберг е синът на Кеке росберг, който през 1982 печели световната титла при пилотите във F1 с тима на Уилямс. Дали синът ще надмине успехите на татко си ? Възможно е.

Red Bull е може би най-успешният частен отбор във формула 1 за последните 2 години. Тима и тази година ще ползва мотори на Рено. Пилотите зад волана са Себастиян Фетел и Марк Уебър. Германеца Фетел е изключително бърз и само повреда в двигателя му попречи да спечели състезанието в Бахрейн, тази неделя. Уебър е опитен пилот във формулата, който все още има какво да показва.

Force India е млад отбор. Тази година ще е третият сезон на тима. Миналата година първият Индийски състезателен отбор показа значителен прогрес в своето развитие, който продължава и този сезон. Форс Индия показа добра скорост в налото на този сезон и може да прогресира още. Тима ползва двигатели на Мерцедес, а пилоти са Адриян Сутил и Витантонио Лиуци.

Williams е познато име в средите на формула едно. Тази година тима на Франк Уилямс ще ползва мотори Cosworth. Пилоти за отбора са Рубенс Барикело и Нико Хилкенберг. Двамата са класическа комбинация. Единият е най-опитният пилот във Формула 1, а другият е млада надежда. Нико идва от сериите ГП2, където е шампион за изминалата година.

Renault вече не е заводският отбор от миналата година. След скандалите на Флавио Бриаторе и вихрещата се икономическа криза, французите продадоха тима на Genii Capital. Пилотите тази година са Робърт Кубица и Виталий Петров. Полякът, Кубица показа възможности през изминалият сезон и с един надежден автомобил може спокойно да се бори за точките през тази година. Петров е нов за Ф1 и идва от сериите ГП2 и по време на изминалото състезание се представяше добре, но отпадна поради техническа повреда.

Toro Rosso е нещо като малкото братче на Reb Bull. Тази година, обаче, правилата на Ф1 налагат всеки отбор сам да разработва състезателните си шасита, което ще раздели тима от подкрепата на по-бързият "бик". Отбора ползва двигатели на Ferrari,а пилоти са Себастиян Буеми и Jaime Alguersuari.

Lotus е отбор дебютант за тази година, но е име с много история в спорта. Зеленият тим има 7 конструкторски титли в своята история. За тази година Лотус ползват двигатели Cosworth и пилотските услуги на Хейки Ковалайнен, който идва от McLaren и Ярно Трули, който е по-опитният от двамата и идва от бившият Тойота Ф1.

BMW Sauber е доказателство, че всичко се връща. Петър Заубер създава своя частен отбор във Ф1 през 1991 и върви успешно до 2004-а, когато го продава на BMW. Немският концерн постигна успехи със своя отбор, но поради кризата в края на минакият сезон се отказа от по-нататъшно участие и продаде отбора на Заубер. Тази година тима ползва двигатели на Ferrari, а болида се управлява от Камуй Кобаяши и Педро де ла Роса. Японеца успя да направи няколко състезания миналият сезон и показа завидна скорост и хъс за добри резултати. Де ла Роса има опит във формулата от 1998 насан. Преди сегашното си назначение той прекара 7 години като тестов пилот за McLaren.

HRT новото име на Campos Meta, които за малко да не стартират в Бахрейн. Тима е новак за спорта и ще ползва двигатели Cosworth. Състезатели за отбора са Карун Чандок и Бруно Сена. Вторият е племенник на най-известният пилот от формула 1 - Аертон Сена.

Virgin е тим създаден от небезизвестният милиардер номер 261 в класацията на списание Forbes - Ричард Брансън. Дали това бизнес начинание на англичанина ще е успешно, предстои да видим. Отборът ползва двигатели Cosworth, а пилоти са Тимо Глок и Лукас ди Граси.

След краткото представяне на отборите ще се спрем на промените в правилата за сезон 2010. Тази година пилотите няма да зареждат гориво в пит-стоп-а, а ще сменят само гуми. Това означава, че пилотите ще стартират с горивото необходимо за цялото състезание. По този повод болидите са с много по-големи резервоари (~250кг. гориво).

Точковата система също е нова, като победителя вече ще получи 10 точки, вторият 8, третият 6 и през една до десета позиция. Отборът победител взима 25т., вторият 18, третият 15, четвъртият 12 и т.н. през 2 до 1.

Минималното тегло на болидите вече е 620к.г., предните гуми са по-тесни миналогодишните, а аеродинамичните капаци на джантите вече са забранени. Отборите постигнаха споразумение да не ползват системи KERS. По-подробно за правилата може да прочетете тук. Състезанията през сезона може да видите тук.