You can specify the following variables: width // int (size in pixels) height // int (size in pixels) theme // string: ("light" or "dark" or "white") pub-name // string (max length: 16 chars) pub-id // string (use your pub id; example: ca-pub-1234567890) ALX's auto news: USA automakers

06 май 2009

USA automakers

Още преди съединените щати да се сдобият с първият си чернокож президент, американските автомобилни производители почнаха да трупат отрицателни стойности във финансовите си отчети. В края на своя мандат Дж.Буш отпусна първата от няколко на брой финансови инжекции, целящи да предпазят GM и Chrysler от фалит. По този начин започна сагата по спасяването на двама от Детройстското трио(Ford, Chrysler, GM).
През изминалата седмица Chrysler подаде документи за обявяване на фалит в щатски съд, а няколко седмици по-рано GM обяви своят план за преструктуриране на дейността си. С това се двете компании предприеха действия за излизане от кризата.
GM поетапно ще намали своите заводи от 47 до 31 през 2012. Работещите за компанията за същият период ще намалеят с 23 000 до нивото от 38 000. В същото време компанията достигна до споразумение със синдикалните организации в САЩ и Канада за намаление на работната заплата и премахване на някои работнически преференции при покупка на автомобили от марката. Освен всичките тези промени GM обяви, че се отказва от марката Pontiac, а до края на тази година ще разберем и бъдещето на Saab, Opel, Vauxhall, Saturn и Hummer. Крайната цел на тази мащабна програма е намаляване на разходите по дейността и превръщане на компанията в по-гъвкава към промените на пазара.
Chrysler също получи солидни правителствени помощи, но това не помогна на компанията да избегне фалита. След приключване на процедурата по обявяване на банкрут , фирмата ще се раздели на две части – NewCo и OldCo. OldCo ще се състои от нерентабилните дейности на старият концерн и ще се разпродаде посредством правителствената програма за ликвидиране на „нездравословните” активи в щатската икономика. По-интересната за нас е NewCo. В нея 20% участие ще има Fiat. По този начин италианският производител ще получи достъп до прозиводствени мощности и дилърска мрежа в щатите, чрез които да произвежда и реализира своята продукция. Задълженията на Fiat към новата компания се състоят в предоставянето на енергоспестяващи ноу-хау и технологии.При успешното им внедряване италианцияте могат да повишат дяловото си участия на три пъти по 5 %. Към момента участията в NewCo са както следва- 50% са собственост на най-големият щатски пенсионен фонд, 20 % са за Fiat, 10% са правителствена собственост, а останалите са резпределени между други инвеститори. Компанията Daimler напусна концерна още в началото на „сагата”. По последни данни моделите, които италианците ще продават в САЩ са 500,Panda, Grande Punto, Mito и Milano.
Освен новините около преструктурирането на GM и Chrysler стана ясно, че американската администрация ще предприеме програма за насърчаване на продажбите на нови автомобили. Подобно на Англия и Гемрания, гражданите на САЩ ще получават паричен бонус (до 5000$) при покупка на нов автомобил. За разлика от европа, обаче офертата е валидна само ако искате да се сдобиете с автомобил американско производство. Тази новина обезпокои азиатските производители, но засега няма индикации администрацията на Обама да промени решението си.